Education and integration: Does it go hand in hand?

In an impressive piece for German newspaper Frankfurter Rundschau, “Why we don’t understand the Rom”, Norbert Mappes-Niediek decribes the situation of Rom in Germany and their country of origin. He emphasises that there are advantages, but also real disadvantages of education from the perspective of the Rom community: “Bildung ist nicht der Schlüssel oder zumindest nicht dort, wo die Armutszuwanderer herkommen. Überall in Ost- und Südosteuropa ist der Zusammenhang zwischen Bildung und gutem Leben zerrissen, und zwar für alle, nicht nur für Roma. (…) Erst wenn die Verhältnisse sich ändern, ändert sich auch die Einstellung zur Bildung wieder. Eine Studie der Soros-Stiftung unter Roma in Italien und Spanien auf der einen und in Rumänien und Bulgarien auf der anderen Seite hat gezeigt, dass die Bereitschaft, die Kinder zur Schule zu schicken, in den Aufnahmeländern deutlich höher ist als in den Herkunftsländern, und zwar bei denselben Familien.” (Education is not the key, at least not in the countries where the people fleeing from poverty come from. Everywhere in East and South-East Europe, the correlation between education and good life is disrupted. For all, not just the Rom. (…) Only when the circumstances change, the attitude toward education changes. A study done by the Soros Foundation among Rom in Italy and Spain on one hand and Romania and Bulgaria on the other showed that the willingness to send their kids to school is higher in the receiving countries than it was in the countries of origin, and that is, in the same families. (translation HL)) Read on FR Online (German)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s